Digitaal bejaardentehuis

Aan de kant geschoven. Zo voelde hij zich. Voor zijn gevoel was het nog niet zo lang geleden dat hij in het middelpunt van de belangstelling stond. Zijn verhalen en charme zorgden ervoor dat veel mensen aan zijn lippen hingen. Nu was hij oud en afgeschreven en werden de verhalen door de jongere generatie verteld. Niet zo mooi en verfijnd als hij dat kon maar op een korte, snelle en ‘hippe’ manier. Hij keek door de Engelse ramen van zijn verblijf. Hij wist het; er kwam niemand meer op bezoek.

We waren hem inderdaad bijna vergeten. De website van WVS-groep. Nadat we al vanaf 2006 in de wereld van social-media waren gedoken, zagen we direct al de voordelen ten opzichte van onze oude website. Het was ook zoveel makkelijker om berichten te tweeten, facebooken of te hyven. Waar een kort nieuwsbericht via social media in drie tellen de digitale snelweg op kon, had de oude website er als een klassieke diesel uren voor nodig. Zoals zoveel websites paste ons digitaal visitekaartje niet meer in de ambities en digitale ontwikkelingen van de laatste jaren. De zoveelste digitale folder…

De wereld om ons heen is met social media, smartphones, I-pads en vergaande online marketing sterk veranderd. De site van WVS-groep werd aan alle kanten ingehaald en was bijvoorbeeld dan ook vrijwel onzichtbaar via Google. Je kon makkelijker een loodgieter in Singapore vinden dan goede schilders van onze organisatie in Roosendaal. Genoeg redenen dus om de website aan te pakken. Zeker ook in een tijd dat er van ons verwacht wordt dat we als gevolg  van forse bezuinigingen (nog) meer commerciële inspanningen verrichten. Een goed vindbare moderne website kan hier zeker een bijdrage aan leveren.

Na een zorgvuldige selectie tussen verschillende internetbureaus’is uiteindelijk de keuze gevallen op Studio Ibizz uit Etten-Leur. Hun ervaring, zeer gebruiksvriendelijke CMS (beheermodule achter de website) en kennis van internetmarketing (ondergebracht in een eigen bedrijf ClickR) gaf de doorslag om met hen aan de slag te gaan. Daarnaast was het van belang om met een zeer flexibele techniek te werken. Gelet op de landelijke maar ook regionale discussie over de toekomst van WVS-groep moeten we snel kunnen schakelen. Voeren we straks alleen nog een stuk ‘beschut’ werk uit of richten we ons de komende jaren nog meer op ontwikkeling en doorstroom van diverse doelgroepen? Afhankelijk van welk scenario wordt gekozen moet de website zich daar snel en gemakkelijk op aan kunnen passen.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan over de uitgangspunten van de nieuwe website. Wat bovenaan staat is natuurlijk de gebruiksvriendelijkheid. Onze drie voornaamste doelgroepen, bedrijven, gemeenten en medewerkers moeten snel bij de gewenste informatie kunnen komen. Informatie wordt in deze tijd in overvloed aangeboden. De kunst is om dit in kleine hapklare brokken te doen. Verwacht dus geen ‘lappen’ tekst op de website. Die zijn er wel maar dan voor de bezoekers die graag de diepte in willen gaan. De website is vooral bedoeld als een informatiebron voor onze bezoekers met een duidelijke verwijzing om persoonlijk contact te leggen met ons. We hebben namelijk niet de illusie alles te kunnen vertellen over onze organisatie. Dat doen we liever ondanks alle mooie digitale ontwikkelingen in een ‘ouderwets’ persoonlijk gesprek!

Natuurlijk is een website nooit klaar. We zullen er alles aan doen om de site actueel te houden en aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Geef dus je mening want we gaan ervoor om de website niet als zijn voorganger naar het bejaardentehuis te sturen!

René van Broekhoven

Hoofd Communicatie WVS-groep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *