Social return: kans of koppijn?


Steeds meer ondernemers komen het tegen in aanbestedingen; het verzoek van opdrachtgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de werkzaamheden mee te nemen. Social return dus. Als een bedrijf of organisatie dit goed heeft ingevuld vergroot dit de kansen op het binnenhalen van dergelijke opdrachten. Maar waar sommige ondernemers direct de kansen zien, zijn er uiteraard veel ondernemers die een lichte migraine voelen opkomen. Hoe krijg je dat op een goede manier ingevuld? Kunnen ze het werk wel aan? Hoe zit het met begeleiding? Hoe gaan mijn eigen medewerkers hier op reageren en wat levert het uiteindelijk op?

Stuk voor stuk begrijpelijke vragen. En om met het laatste onderwerp te beginnen ‘ wat levert het op’ (naast het leveren van een bijdrage aan MVO) zijn er genoeg redenen om die paragraaf op papier en daarbuiten goed in te vullen!


Reden 1: Return On Investment

Bedrijven die mensen met een beperking aannemen signaleren maatschappelijke issues en zetten die om in zakelijke mogelijkheden. Deze mogelijkheden vertalen zich later in lagere kosten, hogere opbrengsten en omzet.

Hogere opbrengsten
-Toegang tot nieuwe markten (zie reden 2)
-Verbeter productiviteit door innovatieve en effectieve manieren van zaken doen
-Mensen met een beperking hebben veelal een hogere mate van motivatie, waardoor het rendement hoger ligt

Lagere kosten
-Lager verloop van personeel; Uit studies is gebleken dat de loyaliteit van medewerkers met een beperking groter is dan die van regulier personeel.


Reden 2: Marketing

Steeds meer mensen kiezen bewust voor specifieke organisaties. Zij zullen producten en diensten aanschaffen van bedrijven en organisaties, die actief aan MVO en duurzaam ondernemen doen. Als je Social Return goed invult liggen er vele mogelijkheden op pr & marketingvlak.


Reden 3: Innovatie

Innovatie is een belangrijke reden voor het succes van bedrijven. Medewerkers met een beperking brengen unieke ervaringen en een nieuwe kijk met zich mee die uw werkplek en producten en diensten veranderen en verbeteren.


Reden 4: Productiviteit

Het is al vernoemd bij reden 1 en nu even speciaal uitgelicht. Medewerkers met een beperking zijn veelal enorm toegewijde en betrouwbare medewerkers. De hoge mate van motivatie levert niet alleen een hoger rendement, maar werkt aanstekelijk op het enthousiasme en de sfeer van de rest van het personeel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *