WOL: werken op locatie is een win win

Janneke Vaanholt, accountmanager bij WVS, focust zich o.a. op het uitbreiden van WOL–plekken in de regio Bergen op Zoom. WOL-plekken zijn externe bedrijven waar groepen WVS medewerkers, de WOL’s, structureel aan de slag gaan.

“Ter promotie van het Flying Team en de WOL’S hebben wij samen met de afdeling Marketing & Communicatie een videokaart ontworpen. Deze hebben we bij een selectie van bedrijven rondgebracht. Met deze actie wilden we laten zien dat wij net zo goed of misschien zelfs wel beter zijn dan een uitzendbureau.”

“Als gevolg van deze actie zijn we o.a. in contact gekomen met Bleckmann in Bergen op Zoom.  Het is natuurlijk fantastisch dat we hier nu een project mee zijn gestart. Hier zijn we in januari met 2 mensen begonnen en de opdrachtgever was  meteen zo tevreden, dat er een maand daarna 2 mensen extra zijn bijgezet. Het ziet er naar uit dat er iedere maand mensen bij gaan komen.”

“Bleckmann is een distributiecentrum voor kleding. De mensen van WVS dragen in dit bedrijf vooral bij aan de VAL activiteiten, de werkzaamheden omtrent kleding die retour-, of met bulk hoeveelheden binnenkomt; de kleding moet anders worden ingepakt, er moet een labeltje aan of er moet een andere prijs op.”

Waarom zou een bedrijf bij WVS moeten aankloppen?
“Het MVO thema wordt natuurlijk wel steeds meer een ‘hot item’. Ondanks dat het deels ‘moeten’ is vanuit de overheid, denk ik wel dat  hiermee een goede beweging in gang is gezet. Bedrijven worden er zo steeds meer bewust van dat het inzetten van deze mensen helemaal niet zo lastig en tijdrovend hoeft te zijn als dat ze in eerste instantie misschien dachten. Onze mensen gaan 9 van de 10 keer gewoon op in de bedrijfsomgeving waar ze werken. Ze identificeren zich ook snel met het bedrijf, niet meer met WVS.”

“Deze verhalen krijgen wij ook terug van onze klanten met het schrijven van onze blogs. Voor een blog ga ik met een tekstschrijver naar bedrijven toe waar al mensen van ons aan de slag zijn; dat kunnen er 2 zijn maar ook 40 bijvoorbeeld.  In het gesprek komen zowel de klant (het bedrijf) als onze medewerkers aan het woord. Vaak komt naar voren dat de WVS werknemers super loyaal zijn, heel enthousiast en zeer gemotiveerd. Dat is natuurlijk fantastische reclame!”

“Bedrijven die met ons zaken doen hebben het zoals gezegd vaak over de motivatie van onze medewerkers. Ze zijn super trots dat ze bij een extern bedrijf mogen werken en stralen dat ook uit. Als werkgever krijg je dat terug. Als je kijkt naar de kosten en het gemiddelde uurtarief ten opzichte van de productiviteit, kunnen wij ons meten met de uitzendbureaus.”

Waar zijn jullie nog meer mee bezig?
“Vrij recent hebben we een interne pilot opgezet: ‘Samen Is Meer’
De bedoeling hiervan is om de koers naar leerwerkbedrijf nog verder uit te bouwen.  We zetten daar nu interne processen voor op: dat is iets nieuws voor ons en dus ook heel spannend.”

“De gemeentes willen met hulp van ons als WVS, mensen die langdurig in de bijstand zitten weer op de arbeidsmarkt krijgen. We zitten nu in een overgangsfase: einde theorie, start praktijk.  Persoonlijk zie ik heel erg veel mogelijkheden in de combinatie van de WVS mensen met een SW indicatie en de mensen die uit de bijstand moeten komen.”

Hoe zie je dat precies?

“Bij mensen uit onze SW-doelgroep heb je minder mogelijkheden om nacht- of weekenddiensten in ploegen draaien,. Qua flexibiliteit buiten de kantoortijden om ben je dan beperkt. Grote bedrijven hebben soms juist in piekperioden behoefte aan 2 of 3 ploegen. Dan zou ik eigenlijk alleen de dagdienst kunnen invullen, dat vind ik jammer.”

“Via de leerwerktrajecten met daarin de mensen die langdurig in de bijstand hebben gezeten is dat soms wél goed mogelijk: ze zijn breed inzetbaar en ze hebben vaak al ervaring met ploegendiensten.  Als we die flexibiliteit combineren met de motivatie van de SW-doelgroep, krijg je echt die win-win situatie.”

“Ik ben er dus van overtuigd dat deze 2 groepen elkaar ontzettend goed kunnen aanvullen. We kunnen met deze combinatie veel beter inspelen op specifieke  vragen van bedrijven, niet alleen qua werktijden. Onze mensen zijn soms lichamelijk beperkt: niet iedereen kan heel de dag staan of pallets tillen, of met heftrucks rijden. Dit kunnen de mensen die uit de bijstand komen weer wel. Die 2 groepen bij elkaar; ik ben er echt van overtuigd dat dit een megamatch zou zijn als dit eenmaal echt loopt!”

Wat is de grootste uitdaging in dit project?
Het bereiken van een goede samenwerking met de gemeentes. Ik geloof echt in die win-win. Als wij hen kunnen laten meelopen met onze mensen, in die WOL’S of in die Flying Teams, in ieder geval bij externe bedrijven, dan kunnen ze daar hopelijk uitstromen. Ze worden weer arbeidsfit of stromen zodanig door dat ze bij dat bedrijf een contract krijgen.  Dat is wat we uiteindelijk allemaal willen: uitstroom. Wij kunnen er intussen voor zorgen dat die ploeg gevuld blijft: met nieuwe instroom.”

Janneke VaanholtJanneke Vaanholt
Accountmanager WVS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *